Faust - The story so far...


Ολοκληρώνοντας πριν λίγες ημέρες και το 6ο επεισόδιο της σειράς εκπομπών (Soundtrac-es by Chico) βασισμένων στο έργο του Γκαίτε "Φάουστ", ένιωσα ότι μπορώ να "δω" τι έχει γίνει μέχρις στιγμής και να το μοιραστώ με τους αναγνώστες του blog.  Πριν βυθιστώ για άλλη μια φορά σε αυτόν τον υπέροχο κόσμο, που έχει δημιουργηθεί. 


Οι εκπομπές του Faust, αποκλειστικότητα του Random Access Radio, ξεκινήσανε πριν οκτώ μήνες σχεδόν. Με βασικό σκοπό το νέο soundtrack μετά το πολύ πιεστικό περίπου εβδομαδιαίο soundtrack της Αλίκης στον poplie (δεκαοχτώ συνολικά εκπομπές μέσα σε μια σεζόν), να διαμορφώνεται με τις όσο γίνεται τεχνικά καλύτερες προϋποθέσεις. Να έχω τον χρόνο μου να γράψω το επεισόδιο, να το μοιράζομαι με τον φίλο τον Γιώργο τον Οικονόμου, ο οποίος μετά θα κάνει ένα digging στη δισκοθήκη του, και θα μου παρουσιάζει την προτεινόμενη λίστα κομματιών/τραγουδιών. 

Στην αρχή, ο Γιώργος μου παρουσίαζε προτεινόμενα κομμάτια και κυρίως τραγούδια για να δείξει ότι ένα soundtrack δεν διαμορφώνεται αποκλειστικά με ατμοσφαιρικές μουσικές, αλλά με ότι είδος μουσικής υπάρχει. Και μάλιστα η λίστα των κομματιών θα "κολλάει" απόλυτα με την ίδια την ιστορία και τις σκηνές. Είτε πρόκειται για τον τίτλο, είτε τους στίχους του τραγουδιού ή ακόμα και τα ερωτικά βογγητά, που περιέχονταν σε όλα τα κομμάτια της λίστας του τελευταίου Faust. Με αυτή τη λογική, παρουσιάστηκαν τα πρώτα τρία επεισόδια, στα οποία "παρέμβενα" επιλέγοντας και αγαπημένα μου ηλεκτρονικά κομμάτια, που επίσης βασίζονταν στις σκηνές.

Έτσι, διαμορφώθηκε το πρώτο επεισόδιο, που έγινε μίξη ατμοσφαιρικής ηλεκτρονικής μουσικής με αγγλόφωνα rock τραγούδια:


Το δεύτερο επεισόδιο, που ήταν μίξη soul/funk κομματιών με ατμοσφαιρική ηλεκτρονική κατά κύριο λόγο μουσική:


Καθώς και το τρίτο επεισόδιο, που ήταν μίξη ελληνικής ελληνόφωνης ροκ μουσικής (πέρα από το μοιρολόι της αρχής) πάλι με ηλεκτρονική ατμοσφαιρική μουσική:


Μετά όμως αποφασίσαμε ότι θα παίζει εξ ολοκλήρου η λίστα των κομματιών από τον Γιώργο και εγώ θα έχω το κομμάτι της επεξεργασίας, και της σύνδεσης των κομματιών.

Στα πλαίσια αυτής της προσέγγισης, αρχίσαμε να θέτουμε τους "μουσικούς" περιορισμούς. Για το τέταρτο επεισόδιο, μουσικοί/γκρουπ, που κατάγονται ή έδρασαν στο Βερολίνο στα 70ς. Έτσι, προέκυψαν οι Ash Ra Tempel, από τους οποίους επιλέχθηκαν τα τρία πρώτα άλμπουμ τους. Δηλαδή, δεν είπαμε εξ αρχής Ash Ra Tempel, αλλά προέκυψαν μέσα από την αναζήτηση του Γιώργου, προσπαθώντας να εξυπηρετήσει τόσο την μουσική ιδέα, αλλά και τις σκηνές και την ιστορία. Ακόμα περισσότερο, μου ζήτησε το πρώτο κομμάτι να παίζεται διπλό και ταυτόχρονα, απλά να υπάρχει μια χρονική απόσταση τριάντα δευτερολέπτων. Για να δημιουργηθεί ένα χαοτικό "kraut-ικό" κομφούζιο. 


Στο πέμπτο επεισόδιο, λόγω καλοκαιριού, επιλέχθηκαν reggae τραγούδια, αποκλειστικά όμως από Τζαμαϊκανούς παραγωγούς/μουσικούς/τραγουδιστές. Να θυμίσω και πάλι ότι τα τραγούδια δεν επιλέγονται τυχαία, αλλά οι τίτλοι ή οι στίχοι τους εξυπηρετούν τη σκηνή, η οποία προηγείται. Μάλιστα, κάποιες φορές ο Γιώργος μου παρουσιάζει παραπάνω από μια επιλογές. Καταλαβαίνω ότι ακούγεται αυτο-αναφορικό, αλλά πρέπει να γίνουν κατανοητές οι περισσότερες από τις φάσεις προετοιμασίας των συγκεκριμένων εκπομπών.


Τέλος, στο έκτο επεισόδιο, λόγω του έντονα ερωτικού/διαστροφικού περιεχομένου, στον Γιώργο, προέκυψε αρχικά το κομμάτι Evil Dick των Body Count, και μετά επέλεξε να παιχθούν κομμάτια, που να περιέχουν ερωτικά βογγητά. Μάλιστα, πριν μου παρουσιάσει την τελική λίστα των κομματιών, μου παρουσίασε μια λίστα περίπου εκατόν-πενήντα κομματιών που όλα περιέχουν βογγητά είτε μικρής διάρκειας είτε μεγαλύτερης (σχεδόν παρουσιάζοντας όλη την ερωτική σκηνή :-) ). Μια λίστα που περιείχε από rnb επιτυχίες, μέχρι Beatles και Madonna.

Με τη σειρά μου αποφάσισα αυτή τη φορά να μην χρησιμοποιήσω μόνο εφέ από το Ableton, αλλά το μουσικό ατμοσφαιρικό χαλί την ώρα που γίνεται η εξιστόρηση, να δημιουργηθεί από τα δύο synthesizer, το Dreadbox Erebus και το Arturia Microbrute. Βάζοντας περισσότερο στην "εξίσωση" και τα hardwares του home studio. Και αυτή η φόρμα θα ακολουθηθεί και στα επόμενα επεισόδια. Φυσικά, η αναζήτηση είναι συνεχής και κάθε φορά επιδιώκω να γίνεται καλύτερη τεχνικά, όσο περισσότερο κατανοώ τις δυνατότητες του στούντιο, αλλά και να είναι ακόμα μεγαλύτερη η χαρά του παιχνιδιού για μένα.

Όσον αφορά την ίδια την ιστορία, παρακολουθούμε το περιπετειώδες ταξίδι του δρ. Φάουστ από το μέλλον στο παρελθόν/παρόν (Βερολίνο 2045-Βερολίνο 2015), ώστε να ανακαλύψει τον ιό Μεφίστο, που θανάτωσε εκατομμύρια κόσμου. Η συγκεκριμένη εκδοχή βασίζεται αποκλειστικά στη δομή του ίδιου του έργου του Φάουστ, δηλαδή ακολουθώ τις ιδέες, που προκύπτουν διαβάζοντας κάθε κεφάλαιο του βιβλίου, μέσα από την μετάφραση του Πέτρου Μάρκαρη. Και φυσικά αυτή "μπολιάζεται" από τις βασικές ιδέες/αναφορές από τις οποίες ξεκίνησε εξαρχής το συγκεκριμένο project. Μια από αυτές φυσικά είναι και η ταινία του Terry Gilliam, 12 monkeys.

Και όταν η εκπομπή ανεβαίνει στο Random Access Radio, παράλληλα με την εκπομπή παρουσιάζονται πλήρως και τα κείμενα, που διαμορφώνουν το επεισόδιο, παρουσιάζοντας και τα κεφάλαια του Φάουστ, στα οποία βασίστηκε. 

Ένα τεράστιο ευχαριστώ σε όσους έχουν υποστηρίξει και υποστηρίζουν αυτή μου την προσπάθεια. Μπορείτε να κοινοποιήσετε ελεύθερα τόσο τα links των εκπομπών, του blog ή του σταθμού.

Σχόλια